neděle 22. listopadu 2009

Zneužitý Santa Claus, nudný Ježíšek a rapující Tři králové

Drahý Jakube,
těšíš se na Vánoce? A těší se na ně Santa Claus? Pochybuju. Antiamerické nálady, které se už pár let skrývají pod eufemistickým "trendem lokalizace", se plíží Evropou a přidělávají Santovi vrásky na čele.

Ostatně co může být snadnější terč než starý děda s panděrem, bílým plnovousem, který má spoustu hraček a má rád děti? Na první pohled mezinárodně hledaný pedofil. Jenže od dob Michaela Jacksona už tyhle stereotypy neplatí a důvodem k nenávisti se tak může stát i pouhý původ. Věčně obtloustlé břicho jednoho z nejznámějších Američanů je tak prý příznakem spokojeného života v západní kapitalistické společnosti, jeho červený nos má být výsledkem nadměrného množství alkoholu a jeho rozpínavost se dá přirovnat snad už jen k H1N1. S touto rétorikou různé evropské národy vyhlašují průběžně proti Santovi tažení - třeba Češi. Kdyby boj proti "santaklausismu" byl olympijskou disciplínou, měli by Češi minimálně bronz. Dokladem toho je české hnutí Anti-Santa, které se dostalo i pod heslo Santa Claus originální anglicky psané Wikipedie.

Osudným se pro Santu stala věta z dětské knížky, ve které Ježíšek zvolal "Ho! Ho! Ho!" A to neměl dělat. Právě na základě toho odstavce sdružení reklamních textařů a lidí živících se psaním Creative Copywriters Club iniciovalo vznik kampaně Anti-Santa, ve které deklarovalo svůj nesouhlas s metamorfózou neviňátka v bodrého starce. „Naším cílem je odstěhovat Santu Clause zpátky tam, kam patří - do Spojených států, Anglie a dalších států s anglosaskou tradicí,“ píšou na webových stránkách a zřejmě pod návalem emocí zapomínají, že Santa Claus je v Anglii vítaný podobně jako u nás – tradiční postava britských vánoc „Father Christmas“ totiž historicky nosil zelenou, čímž jen potvrzují, že v tom všichni začínáme mít pěkný český guláš...
Úspěchem anti-santovců se zřejmě nechala inspirovat jiná česká kampaň Zachraňte Ježíška, kterou už druhým rokem iniciuje agentura Commservis. Stejná myšlenka jen v trochu jiném obalu. Webové stránky obohacené o petici s třiceti tisíci podpisy. Docela slušné číslo, a to nahrává druhé části kampaně, ve které si každá firma může zakoupit certifikát, deklarující, že daná společnost používá ve svých kampaních pouze české symboly. A protože je čas Vánoc, peníze z nákupu certifikátů pošle agentura na léčbu dětské onkologie. Firmy samozřejmě certifikáty nekupují ze soucitu, ale s výhledem na příval zákazníků posedlých antiamerickou náladou.


"Kam až to dojde?" ptají se na plakátu antisantovci. "A proč k tomu dojde?" ptám se já. Proč vlastně komunikační agentury a sdružení reklamních profesionálů mají takový zájem o tradiční české Vánoce? Nemají. Odpověď ale najdeš třeba na webu anti-santa.cz, kde autoři vyzývají veřejnost k veřejné diskusi a zasílání připomínek: „...čas od času budeme vaše ohlasy rozesílat reklamním agenturám a firmám, v jejichž reklamě se objeví Santa, červená čepice, sobi a podobný nevkus. Jen tak, aby viděli... a aby věděli!“ ABY VĚDĚLI! "Aby věděli a nezapomněli, že jsme tady", chtělo by se dodat. Samozřejmě, že se firmám snaží prodat svou práci, koneckonců za něco ty vánoční dárky koupit musí. Na antisantovské kampani potenciálním zákazníkům demonstrují, že umí dělat webové stránky, aktivizovat zákazníky a ještě to všechno píárově zabalit a protlačit do toho správného média... Nové zakázky se jen pohrnou.
Ale abych jim úplně nekřivdila, sluší se dodat, že kreativci jsou poměrně frustrovaný živočišný druh. Jako na běžícím páse vytvářejí pro společnosti kreativní kampaně (teď mám na mysli něco úplně jiného, než to, co vidíš v televizi), které ale většina firem s ruměncem na tváři odmítne. Žádná totiž nemá koule na to, aby do éteru pustila skutečně kreativní kampaň. A kde jinde by si kreativci měli vybít nadměrnou energii než ve vlastních projektech.


Pokud jsem ale v úvodu tvrdila, že za boj se Santou by Češi dostali minimálně bronz, zlato jednoznačně náleží Španělům, kteří Santovi přímo vyhlásili svatou válku. Zatímco české kampaně používají boj se Santou pouze jako záminku, bezzubou kampaní nudí a jejich šance oslovit a zaujmout širší veřejnost jsou minimální, Španělé na to šli pěkně zostra. A zdá se, že to myslí vážně.
Reklamní agentura (jak jinak) La Despensa vytvořila kampaň, ve které se proti tradičnímu symbolu amerických Vánoc postavili Tři králové. K rozhněvaným mladým mužům patří odjakživa potemnělé ulice, gangy, přestřelky, reflektory, houkání policejních aut a... rap. Přesně v tomto duchu se odehrává antisantovský videoklip na jehož konci je Santa Claus brutálně zavražděn. Brutalita je ale jen jednou stránkou klipu. Tu druhou představují sociálně laděné pasáže zobrazující Tři krále, jak zmiňují číslo na linku pomoci a rapují o skřítcích, kteří jsou v nelidských (neskřítkovských?) podmínkách  vykořisťováni v továrně na levné hračky.
Španělé tak dali jasně najevo, že je manažeři a firmy nezajímají. Naopak myšlenku tradičních Vánoc chtějí dostat pod kůži těm, kteří už na ně pomalu začínají zapomínat: teenageři. Mluví k nim jejich vlastním jazykem a za pomocí nástrojů pop kultury je tak paradoxně přitáhnou zpátky ke kořenům.

Konečně se našel někdo, kdo to s odstřelením Santy myslí vážně. Sakra vážně:


Žádné komentáře:

Okomentovat